Linnéa Johansson♥

PARIS

Kategori: Paris, Resor

...var verkligen en väldigt god idé att åka till. Jag föll pladask för staden, sådan historia som hela staden andas och allting var så gammalt, ståtligt, praktfullt och storslaget. Det var magiskt att se speciellt när jag är väldigt intresserad och fascinerad av gamla hus och förälskar mig lätt i dess stora fönster, höga tak, takbjälkar, kakelugnar, dekorativa tak. Om jag fick, och hade råd skulle jag kunna flytta in till en fin lägenhet i Paris. 

Bild nummer ett och två är från Arlanda.

Dag 1: spenderade vi med att äta en supergod och äkta fransk frukost, dagen till ära (min bästa pappas 50 årsdag!), på ett mysigt café på andra sidan gatan från vårt lägenhetshotell. Sedan åkte vi in till Paris och strosade omkring utanför Louvren och gick runt i fina parker och åt italiensk glass. Vi åt bland de godaste pizzorna jag någonsin smakat innan vi satte oss på en sightseeing buss i en timme för att sedan åka upp i Eiffeltornet (rekommenderar starkt förköpsbiljetter som vi hade, så smidigt!). Vädret var inte det bästa men det var ingenting vi kunde ändra på. Väl uppe i Eiffeltornet var det så magiskt vacker, kan tänka mig hur mycket finare det är när solen lyser och himlen är klar blå, en solnedgång hade ju inte heller varit fel att se. Men oj så häftigt det var att få uppleva det. Vi åkte högst upp på tredje våningen, 281 meter över havet. Magisk känsla men också lite pirr i magen då jag ofta blir lite vimmelkantig på hög höjd om jag tittar ner. 

 

Dag 2: Bestämde oss för att besöka kända Champs-Élysées, som var vackert men inte så märkvärdigt. Väldigt dyra butiker men jag handlade upp halva Sephora, massa id. bareMinerals smink som jag är så himla nöjd med! Vi gick så att fötterna blödde, skoskav och många mil avverkade på dessa dagar är ett som är säkert! Tom Cruise och Emily Blunt var på förhandsvisningen av deras nya film Edge of Tomorrow så vi fick se henne men Tom Cruise gick inte att se för att han är så kort och folkmassorna var så långa med sina kameror och armarna uppe i luften. Vackraste köpcentrumet gick vi också förbi, precis som NK fast hundra gånger vackrare. Som en kyrka. Prisklasserna där inne var inte för min plånbok men det var kul att få beundra taket iallafall. Efter det så åkte vi till Pont Des Arts och förevigade vår kärlek till vår älskade familj genom att hänga två hänglås på bron. Så romantiskt och fint att se alla dessa hänglås över hela bron och många andra broar med för den delen. Efter det kom regnet så vi skyndade in till en mysig restaurange och sedan strosade vi omkring i mysiga kvarter med mysiga affärer och åt sedan på en liten restaurang i en gränd.


 

Dag 3: Åkte till Château de Versailles och beundrade och förfärades över hur storslaget och överdrivet kungligheterna levde på den tiden. Inte konstigt att det gick som det gick. Men här andades historien och man kände den i varje steg man tog. Mäktigt var det. Ett måste för alla tycker jag! Jardin de Versailles, trädgården som är enormt stor var en fröjd för ögat att se. Man gick och gick och det tog nästan aldrig slut. Så otroligt vackert. Hade gärna spenderat hela dagar där och bara njutit av solen som vi bara fick se små glimtar av. 




Efter Versailles så åkte vi tillbaka till Paris och till Eiffeltornet igen, vi åkte flodbåten på Seine och gapade åt vackra hus och Notre-Dame de Paris. Sedan väntade middag precis på floden Seine, så vackert och helt magiskt att ha Eiffeltornet i bakgrunden bara 100 m bort. När kvällen mörknade så begav vi oss till Place du Trocadero för att med ett leende på läpparna titta ut över Paris och Eiffeltornet då det blinkade, så vackert att jag behövde nypa mig själv för att tro att det var sant. 
 
 
Dag 4: i vårt lägenhetshotell fanns ett gigantiskt köpcentrum som innehöll 130 affärer så där strosade vi omkring och drog kreditkortet gång på gång. Sedan så åt vi på en supermysig Italiensk restaurang bredvid hotellet, vi bodde i Place d'Italie och det var super smidigt att ta sig hit och dit med metron, man steg bara ut från hotellet så var man där eller tvärtom. Är så nöjd med alla mina inköp under resan, både i Stockholm och i Paris, samt på IKEA på vägen hem. I Stockholm sov vi på samma hotell igen innan vi körde hemåt, åt belgiska våfflor åter igen för de är helt otroliga. När vi väl kom hem så var det bara att packa upp allting och slå åt ögonen för i söndags jobbade jag delad tur och hade tusen andra saker att fixa.

Tackar mina finaste underbaraste föräldrar för en fantastisk resa och grattis till dig åter igen pappa, du är världens bästa och det vet du. ♥ (Mer bilder kommer inom kort)
Kommentera inlägget här: